11.09.2017
Поділитися: 1
  • Facebook
  • Telegram
89746

Зазубрювання матеріалу: користь або шкода?

Дослівне повторення матеріалу багато разів поспіль - один з найстаріших методів навчання.  Коріння його йдуть у XIX століття.  Саме тоді вчителі змушували дітей запам'ятовувати урок так, «щоб від зубів відскакувало».  Причин, чому в навчанні домінував саме такий метод, було кілька:

  1. Основа освіти. У парафіяльних і повітових училищах того часу основою освіти були молитви, правила граматики і лічби.  Щоб їх запам'ятати, кращого методу, ніж зазубрювання, не існувало.  Ясно, що обсяг знань був набагато меншим, ніж в сучасних освітніх закладах.  З тим, щоб вивчити такий матеріал, у молодих людей проблем не виникало.
  2. Відсутність підручників. У сільських школах дітям доводилося навчатися без книг.  Всю інформацію вони отримували тільки з вуст учителя.  Тому і доводилося запам'ятовувати кожне сказане ним слово.
  3. Відсутність індивідуального підходу до кожної дитини. Поняття про те, що всі діти різні, кожна дитина має право на свою точку зору, знання кожного слід оцінювати індивідуально, не існувало.  У ті часи всі повинні були думати і відповідати на іспиті однаково.

На щастя, на сьогоднішній день картина зовсім інша.  Сучасні методи навчання спрямовані, перш за все, на індивідуальне сприйняття матеріалу, розвиток творчого потенціалу дітей.  Здавалося б, зазубрюванню при такому підході до навчання немає місця.  Однак при багатьох недоліках у цього методу є свої плюси.

Зазубрювання матеріалу: користь або шкода

Чи потрібне дитині зазубрювання?

Є випадки, коли зазубрити матеріал просто необхідно.  Це стосується історичних дат, математичних формул і теорем, віршів.  Тут можна навіть не розуміти того, що вчиш.  Головне - вивчити.

Але не можна зупинятися тільки на зазубрюванні.  Потрібно пам'ятати, що діти краще запам'ятовують те, що їм цікаво.  Тому при виконанні домашнього завдання сина або доньку необхідно зацікавити.  Інтерес - це чудова мотивація до навчання.  Якщо дитині буде цікаво вивчати основи фізики, будову людини або «Що ж хотів цим сказати автор?», то у неї не буде проблем з успішністю.  Вона сам буде сідати за стіл і робити уроки, її не потрібно буде примушувати.

Завдання батьків і вчителів - знайти ту золоту середину методів, прийомів і підходів до навчання, з якими школяр зможе повноцінно вчитися.

В яких випадках дітям не варто зазубрювати?

При зростанні обсягу знань зменшується кількість того, що необхідно запам'ятовувати слово в слово.  Вимоги до якості освіти людини сьогодні досить високі, одного механічного запам'ятовування недостатньо.  Учні та фахівці повинні не просто запам'ятовувати матеріал, а й вміти думати: робити висновки, логічно і творчо мислити, знаходити нестандартні шляхи вирішення проблем.  Школяр повинен знати, де він може знайти інформацію, як її використовувати, де застосувати отримані знання.

Зазубрювання матеріалу: користь або шкода

Користь від зазубрювання

Згадайте, як вивчити без зазубрювання хоч один предмет у школі?  Відповідь: такого предмету не існує.

Наприклад:

  • Рідна мова. Є діти, яким пощастило мати добру зорову пам'ять.  Вони можуть запам'ятовувати правильне написання слів в процесі читання, а потім на аркуші відтворювати засвоєне (саме це розуміють під вродженою грамотністю).  Однак більшість правил будь-якої мови вимагає запам'ятовування.  Вродженої грамотності не існує.  Це такий самий міф, як і вроджене знання мови.  Дитина не народжується, знаючи ту чи іншу мову.  Вона засвоює її поступово в процесі спілкування з іншими людьми.  Абсолютна грамотність притаманна тим людям, які люблять читати і мають добру зорову пам'ять.  Вони просто пишуть так, як відклалося в них у свідомості під час читання.  Навіть не знаючи правил, вони будуть писати грамотно.
  • Література. Головне у вивченні твору - це зрозуміти його зміст, зуміти почути автора.  Але навіть в літературі не обійтися без зазубрювання - роки життя письменника, дати написання творів, вірші, уривки - все це учням доводиться завчати.
  • Історія. Не обійтися без зазубрювання дат, важливих історичних подій, імен правителів, періодів.
  • Алгебра, геометрія, фізика, хімія - це науки, що вимагають точних розрахунків, тому школярам доводиться вчити численні формули, аксіоми і теореми.
  • Іноземна мова. Вивчення іноземної мови передбачає заучування нескінченних списків слів, правил їх написання, відмінювання.  А щоб оволодіти мовою досконало, доведеться ще й запам'ятовувати численні стійкі вирази і винятки з правил.

Звичайно, важко уявити собі заняття більш нудне, ніж зазубрювання неправильних дієслів в англійській мові або формул із фізики.  Однак користі подібна справа приносить масчималуу.  Мова йде не тільки про засвоєння нової інформації.  У процесі заучування тренується мозок.  Дуже хорошою зарядкою для мозку є заняття ментальною арифметикою в «Академії розвитку інтелекту SMARTUM».

Коли студенти в ніч перед іспитом запам'ятовують матеріал, на вивчення якого відводився цілий семестр, то, здавши іспит, практично відразу все забувають.  Ставши непотрібною, інформація випаровується з пам'яті.  Тому якщо хочеться дійсно запам'ятати щось, вчити потрібно не для екзаменатора, а для себе.

Зазубрювання матеріалу: користь або шкода

Шкода від зазубрювання

  1. Зазубрювання забирає багато часу. Сьогодні в навчальних закладах дітей намагаються завантажувати по максимуму.  Їм доводиться виконувати масу завдань, і на заучування просто не вистачає часу.
  2. Запам'ятовуючи дослівно інформацію з підручника, діти відвикають думати. Коли їм знадобиться проявити кмітливість і знайти нестандартне рішення питання, вони можуть просто не впоратися.
  3. Вивчення точних і гуманітарних наук не має на увазі дослівного заучування і відтворення матеріалу. Не навчившись логічно мислити, не вдасться вивчити математику.  Фізику та хімію теж краще опановувати на практиці - через наочні експерименти.  Зрозуміти ідею літературних творів можна тільки через духовний розвиток, вміння співпереживати, життєвий досвід.
  4. Відсутність мотивації. У сучасних дітей практично цілодобовий доступ до інтернету.  Через гаджети вони можуть в будь-який момент зазирнути в пошукову систему і знайти відповідь на їхнє питання.  Навіщо тоді витрачати час і сили, займаючись не найбільш веселою справою - зазубрювання?  Мотивація до навчального процесу знижується.

Навіть іноземну мову, вивчення якої передбачає заучування слів і виразів, не вдасться освоїти тільки за допомогою одного заучування.  Комунікативна методика дозволяє засвоювати лексику, особливості вимови в процесі спілкування в фоновому режимі.  Це допомагає привнести в процес навчання різноманітність, робить його більш захопливим, мотивує.

На зазубрюванні виросло не одне покоління.  Однак для сучасних дітей такий метод є вкрай обмеженим.  Звичайно, без повторення немає навчання.  Зазубрювання тренує пам'ять як у дорослих, так і в дітей.  Але на першому плані завжди має залишатися розуміння.  Першочергове завдання кожного педагога - знайти індивідуальний підхід до дитини, щоб допомогти йому не просто запам'ятати матеріал, а й зрозуміти, засвоїти його вповні.